Κοινοποιησεις

RAVEN REVISITED

Όπερα του Κωστή Κριτσωτάκη σε λιμπρέτο Νίνας Ράπη

Από την ομάδα όπερας TheMediumProject σε πρώτη εκτέλεση

Ράια Ιωάννα Τσακηρίδη, σκηνοθέτης
Σκόρπιες σκέψεις

Θυμάμαι την πρώτη φορά που ήρθα σε επαφή με τον E.A.Πόε. Ήμουν αρκετά νέα. Μπροστά μου άνοιξε ένας τεράστιος κόσμος όλο περίεργους ήχους και έντονα συναισθήματα.

Αυτή την παράξενη και αλλόκοτη αίσθηση ανακάλεσα μέσα μου όταν μας πρότεινε ο Κωστής Κριτσωτάκης, ο συνθέτης του έργου, να ανεβάσουμε το έργο του Raven Revisited με την ομάδα μας, την ομάδα σύγχρονης όπερας Τhe medium project, εγώ για να το σκηνοθετήσω και ο Ανδρέας Τσελίκας για να επιμεληθεί τη μουσική ερμηνεία. Είδα το ποιητικό λιμπρέτο της Νίνας Ράπη και αμέσως με ταξίδεψε, με συγκίνησε. Είναι βαθιά ανθρώπινο και μου έδωσε μεμιάς το στίγμα για την ατμόσφαιρα που του πρέπει.

Ξέρετε, είναι εθιστικό να δημιουργείς κόσμους από το τίποτα. Ακόμα περισσότερο όταν γνωρίζεις μόνο εσύ την αρχική και την εμβρυακή τους κατάσταση.

Αυτός είναι ο λόγος που αγαπώ την σύγχρονη όπερα, κυρίως δε όταν είμαι βασικό μέλος μιας ολοκαίνουριας δημιουργίας που έρχεται στον κόσμο για να μεταδώσει τους ήχους της για πρώτη φορά σε ολόκληρο τον κόσμο. Προσφέρεις στο κοινό μια πρώτη εμπειρία! Ακούει και βλέπει το έργο για πρώτη φορά!

Το Raven Revisited είναι ένα διαχρονικό έργο. Μιλάει για τον έρωτα, για την απώλεια του. Υπήρχε και θα υπάρχει για πάντα.

Νίνα Ράπη, Λιμπρέτο

Αυτό που με συνδέει με τον Πόε είναι η αίσθηση του ξένου που τον διακατείχε, το συνεχές εκκρεμές ανάμεσα στην πραγματικότητα και το φαντασιακό που ζούσε,  η αφοσίωση του στην ιδέα του ιδανικού έρωτα, η εμμονή του με την απώλεια. Και φυσικά η ένταση με την οποία βίωνε τα πάντα. Σε αυτά τα στοιχεία εστίασα και στο λιμπρέτο που είναι σαν ένα ψυχογράφημα του ίδιου του Πόε, κάτι μεταξύ ονειρικού και ‘αληθινού’. Το όνειρο είναι πάντα πιο δυνατό από την πραγματικότητα, πιο γοητευτικό, πιο μαγικό. Εκεί τα πάντα είναι δυνατά και είναι φυσικό να το αποζητούμε. Κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Τον Κωστή Κριτσωτάκη, τον συνθέτη της όπερας, τον γνώρισα στο Λονδίνο πριν αρκετά χρόνια όταν έγραψε τη μουσική για το έργο μου Kiss the Shadow που παρουσιάστηκε στο Soho Theatre studio και στο Southbank Centre. To 2014 ανέβηκε στη Στέγη μια σύντομη εκδοχή αυτής της όπερας με τον τίτλο απλώς Raven, όπου έγραψα το λιμπρέτο πάνω στη μουσική που είχε ήδη γραφτεί. Στη νέα του εκδοχή είχα πολύ μεγαλύτερη ελευθερία και ο Κωστής έγραψε μουσική πάνω στο νέο λιμπρέτο, κάτι που μου προκάλεσε μια πρωτόγνωρη αίσθηση, μια κάποια ευτυχία.

Είμαι νέα στην όπερα, την θεωρούσα κάπως ‘όχι για μένα’ αλλά ο Κωστής και το Medium Project μου δημιούργησαν μια εντελώς νέα εικόνα του τι εστί σύγχρονη όπερα, δηλαδή “ένα είδος ζωντανό, άμεσο, διασκεδαστικό, συναρπαστικό” όπως ωραία το τοποθετεί η Ράια Τσακηρίδη, η σκηνοθέτις. Τη Ράια τη γνώρισα πρόσφατα και ένιωσα αμέσως μια αίσθηση ‘συγγένειας’ μαζί της. Η εικαστική της φαντασία είναι το κάτι άλλο.

Στο Raven Revisited βασίστηκα σε πολλά ποιήματα του Πόε, με κεντρικό άξονα το Κοράκι, παίρνοντας από αυτά μερικές φορές μόνο μια ατάκα, την ατμόσφαιρα, το συναίσθημα – ότι συντελούσε στην αφήγηση, το κόνσεπτ και τα πρόσωπα που είχα δημιουργήσει. Τα αποδόμησα δηλαδή αλλά κράτησα τη γλώσσα τους στην πλειοψηφία, με κάποια επιμέλεια βέβαια, για να γράψω μια νέα ιστορία που να είναι και σύγχρονη και διαχρονική.

Φωτογραφίες, Πάτροκλος Σκαφιδάς

RAVEN REVISITED

Όπερα του Κωστή Κριτσωτάκη σε λιμπρέτο Νίνας Ράπη

από την ομάδα όπερας TheMediumProject σε πρώτη εκτέλεση

9,10,11,15,16,17 Ιουνίου 2018, στις 21:15

Θέατρο οδού Κυκλάδων «Λευτέρη Βογιατζή»

Η ομάδα όπερας TheMediumProject επιστρέφει με μία νέα όπερα βασισμένη στη ζωή και τα έργο του Έντγκαρ Άλαν Πόε.

Μετά το Trouble in Tahiti και το The Shell Game, οι TheMediumProject παρουσιάζουν το νέο έργο του Κωστή Κριτσωτάκη, μία σύγχρονη μονόπρακτη όπερα δωματίου «νεορομαντικού» ύφους, σε τρία μέρη για 2 τραγουδιστές, έναν αφηγητή, χορωδιακό σύνολο και πιάνο.

Η κεντρική ιδέα γύρω από την οποία ξετυλίγεται η ιστορία είναι βασισμένη στο πασίγνωστο ποίημα του Πόε Το κοράκι. Βασικοί ήρωες είναι η Λενόρ και ο Ποιητής. Ο Ποιητής, θρηνώντας το χαμό της αγαπημένης του, είναι διχασμένος ανάμεσα στον Ένα, ο οποίος καταφεύγει στη λογική, και τον Άλλο, που είναι ανίκανος να χειριστεί την απώλεια ενώ βυθίζεται στην εμμονή με το θάνατο και σταδιακά χάνει την αίσθηση της πραγματικότητας.

Το Raven Revisited είναι μια όπερα που ακροβατεί μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας φωτίζοντας στιγμιότυπα από τη ζωή του μυστηριώδη ποιητή Έντγκαρ Άλαν Πόε και της ιδιόμορφης σχέσης του με τις γυναίκες. Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ο Πόε έχασε όλες τις γυναίκες που αγαπούσε τη μία μετά την άλλη. Πρώτα η μητέρα του, στη συνέχεια η γυναίκα που τον υιοθέτησε και τέλος ο μεγάλος έρωτας της ζωής του, η σύζυγος του, πέθαναν όλες από φυματίωση. Η απουσία τους διαφαίνεται έντονα στη γραφή του ποιητή, ο οποίος συχνά επικεντρώνεται στον θάνατο και στην απώλεια μιας όμορφης γυναίκας. Το λιμπρέτο του Raven Revisited είναι μια ερωτική ιστορία σύγκρουσης ανάμεσα στην πραγματικότητα της υπαρξιακής οδύνης και την απόλυτη ελευθερία της φαντασίας αναδεικνύοντας τη σκοτεινή ομορφιά του θανάτου που κυριαρχεί στην ποιητικό κόσμο του Πόε.

Σημείωμα των δημιουργών

Στο «Raven Revisited» ο ποιητής αρνούμενος να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα δημιουργεί έναν παράλληλο ονειρικό κόσμο όπου πρωταγωνιστεί η πολυαγαπημένη του Λενόρ, η αρχετυπική μορφή όλων των γυναικών της ζωής του. Όμως το όνειρο γίνεται εφιαλτικό όταν οι πραγματικές αναμνήσεις αναδύονται επί σκηνής οδηγώντας τον σ’ ένα ταξίδι μυστηρίου από το οποίο δεν θα επιστρέψει ποτέ. Το λιμπρέτο του «Raven Revisited» είναι ένα ψυχογράφημα του ίδιου του Ποιητή Πόε όπως αποκαλύπτεται από τα ποιήματα του, τα επίμονα μοτίβα του, τον προφανή εσωτερικό διχασμό του ανάμεσα στην τάξη και το χάος, το πραγματικό και το φαντασιακό, την απώλεια και την άρνηση της, την απύθμενη ανάγκη για αιώνιο, αγνό έρωτα και τη μόνιμη αίσθηση του Ξένου που τον περιέβαλε. Το «Raven Revisited» αποδομεί τα ποιήματα του Πόε αλλά διατηρεί τη γλώσσα τους, με στόχο να δημιουργήσει ένα σύγχρονο έργο με διαχρονικούς προβληματισμούς. Η ατμόσφαιρα, η ομορφιά, η μουσικότητα, η ένταση αλλά και η μαθηματικής ακρίβειας δομή των ποιημάτων του Πόε είναι οι πηγές της έμπνευσης για τη δημιουργία αυτού του νέου έργου.

Συντελεστές

Μουσική: Κωστής Κριτσωτάκης

Λιμπρέτο: Νίνα Ράπη

Σκηνοθεσία: Ράϊα Τσακηρίδη

Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας

Δραματουργία: Μαρίνα Μέργου

Σκηνοθεσία-Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος

Κίνηση: Φωτεινή Πασσά

Φωτισμοί: Κώστας Μπεθάνης

Τραγουδούν

Μαριλένα Χρυσοχοΐδη

Γιώργος Παπαδημητρίου

Στρατής Στηλ

Πέννυ Δεληγιάννη, Άννυ Φασσέα, Ελεονώρα Γαϊτάνου, Νίκος Ζιάζιαρης, Ηλίας Καπάνταης

Πιάνο: Θοδωρής Ιωσηφίδης / Κωστής Κριτσωτάκης

nea_skini_logo_II

Διεύθυνση: Κυκλάδων 11, Αθήνα

Τηλέφωνο: 21 0821 7877

Γενική είσοδος: 12 ευρώ

Λίγα λόγια για την ιστορία μας…

Η ομάδα όπερας The Medium Project ιδρύθηκε το 2013 ύστερα από πρωτοβουλία της σκηνοθέτιδος Ράιας Τσακηρίδη και του αρχιμουσικού Ανδρέα Τσελίκα. Στόχος της είναι η παρουσίαση λυρικών έργων του 20ου και 21ου αιώνα. Πειραματισμός, εφευρετικότητα και δημιουργικότητα είναι οι λέξεις που οδηγούν την ομάδα με όραμα να φέρει τη σύγχρονη όπερα πιο κοντά στο ευρύ κοινό και να αναδείξει τις αξίες της στη σημερινή πραγματικότητα.

Στο ενεργητικό της ομάδας περιλαμβάνονται οι παραγωγές: «Το Μέντιουμ» του ΤζιανΚάρλο Μενότι, που ανέβηκε για τρεις διαδοχικές σαιζόν ξεκινώντας τον Οκτώβριο του 2013 με τεράστια επιτυχία στο θέατρο BETON7, στο Από μηχανής θέατρο και στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Το «Bon Appetit!» του αμερικανού συνθέτη Lee Hoiby που παρουσιάστηκε το Σεπτέμβρη του 2015 στο Τελόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ σε πρώτη πανελλήνια, και ακολούθησε τον Μάρτιο του 2016 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, και στο Θέατρο Στροβόλου στην Κύπρο. Το «Hin und Zuruck» του Paul Hindemith το 2015 στη Βοστώνη με το σύνολο ALEA III. Την όπερα του Γιώργου Δούση σε λιμπρέτο Έρις Κύργια «The Shell Game», μετά από ανάθεση της ομάδας στους δημιουργούς για νέα όπερα από Έλληνες καλλιτέχνες, τον Νοέμβρη του 2015 στο Θέατρο OLVIO για 12 παραστάσεις αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές από τον τύπο και το κοινό. Το δημοφιλέστατο «Trouble in Tahiti» του Leonard Bernstein που παρουσιάστηκε με αξιοσημείωτη επιτυχία για 12 παραστάσεις στο θέατρο Σημείο, και στο Φεστιβαλ Μεγάρου Γκύζη Σαντορίνης σημειώνοντας παράταση παραστάσεων, από τον Νοέμβριο του 2016 εως τον Φεβρουάριο του 2017. Στα μελλοντικά σχέδια της ομάδας ανήκουν συνεργασίες με την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ, με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης και άλλους σημαντικούς φορείς της χώρας μας.

HOMMAGE_LOGOS