Κοινοποιησεις

 

Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΚΑΒΟΥΡΑΣ μιλάει στην Villy Calliga

Συνέντευξη | ΣΤΗΛΗ ΑΛΑΤΟΣ

 

 

cover.jpgΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΚΑΒΟΥΡΑΣ. “Σταθερή παράμετρος δημιουργίας παραμένει πάντα η ειλικρίνεια του κάθε δημιουργού απέναντι στο μέσο και στον εαυτό του”.

 

Η ψευδαίσθηση μιας ακριβούς περιγραφής ενός κομματιού χρόνου
και
χώρου. Ο ορισμός της φωτογραφίας κατά τον Garry Winogrand.
Η φωτογραφία μόνο περιγράφει ή έχει τη δύναμη να διηγηθεί και
να ερμηνεύσει;

Θα έλεγα πως είναι μια ερμηνεία πραγματικών (ή και όχι)
γεγονότων που προσπαθεί να κάνει ο φωτογράφος.
Η ερμηνεία αυτή έρχεται αντιμέτωπη με μια δεύτερη ερμηνεία που
γίνεται από τον κάθε θεατή ξεχωριστά.

01.jpg Η αληθοφάνεια της και το αναπόσπαστο κομμάτι μνήμης που κουβαλάει
της δίνει πολλές φορές τον χαρακτήρα της περιγραφής, περιγραφή όμως
υποκειμενική. Θα κρατούσα τον ορισμό του Winogrand για την φωτογραφία
ως τον ακριβέστερο.

02.jpg

Η φωτογραφία είναι η κατάθεση της ματιάς του φωτογράφου. Μιλάει,
πιστεύεις, περισσότερο για αυτόν ή για αυτό που απεικονίζει;

Ο φωτογράφος βρίσκεται αντιμέτωπος με πάρα πολλά θέματα και έχει άπειρους
τρόπους να τα αποδώσει. Η επιλογή θέματος αλλά και φόρμας από τον
φωτογράφο μοιραία μεταμορφώνει την φωτογραφία σε μια ερμηνεία (ή
περισσότερες) και έτσι προκύπτει το περιεχόμενο. Το περιεχόμενο είναι η
προσωπική δήλωση του φωτογράφου πάνω στο θέμα και κουβαλά μεγάλο
κομμάτι του ίδιου.

03.jpg

Η εξέλιξη της τεχνολογίας βοήθησε τον φωτογραφικό λόγο, που ξεκίνησε ως αποδεικτικός, να γίνει περισσότερο ποιητικός και μεταφορικός όπως και κάθε καλλιτεχνικός λόγος;

Η τεχνολογία και η συνεχώς ευκολότερη χρήση του μέσου είχε
ως αποτέλεσμα την τεράστια παραγωγή φωτογραφιών καθημερινά.
Έγινε η τέχνη που ο καθένας μπορεί να ασκήσει και ταυτόχρονα ένα
εργαλείο παραγωγής αναμνήσεων. Η ευκολία αυτή του μέσου έδωσε την
δυνατότητα στην  έκφραση σε περισσότερο κόσμο.

04.jpg

Τα τελευταία χρόνια το κείμενο που συνοδεύει μια φωτογραφική δουλειά, το “statement”, φαίνεται να μην είναι απλώς αναγκαίο, αλλά ενίοτε να
γίνεται πιο σημαντικό κι από τις ίδιες τις εικόνες.

Μια φωτογραφική δουλειά είναι μια αφήγηση του φωτογράφου πάνω σε
ένα θέμα. Ο θεατής από την πλευρά του δίνει την ερμηνεία του.
Το κείμενο έρχεται ως βοηθητικό ώστε να καθοδηγήσει τον θεατή
προς την κατεύθυνση που θέλει ο φωτογράφος. Θα έλεγα πως
είναι αναγκαίο σε αρκετές περιπτώσεις και όχι σημαντικότερο από τις φωτογραφίες.

05.jpg

Η μελέτη της τέχνης βοηθάει έναν φωτογράφο, μεταξύ άλλων, στη σύνθεση και φυσικά εκπαιδεύει το μάτι του στην αρμονία. Οι Έλληνες φωτογράφοι σήμερα, μελετούν, παρακολουθούν την τέχνη στο σύνολο της;

Είναι μια ερώτηση στην οποία δεν θα μπορούσα να απαντήσω με σιγουριά.
Κρίνοντας από τις δουλειές που παράγονται τα τελευταία χρόνια στην
Ελλάδα ίσως να μπορούσαμε να πούμε πως όντως υπάρχει μελέτη
της τέχνης από τους φωτογράφους ή τουλάχιστον από κάποιους.

06.jpg

Από την ψυχρή και απρόσωπη απεικόνιση του αντικειμένου μέχρι την
καλλιτεχνική δημιουργία ποια ερεθίσματα μπορούν να αποτελέσουν σταθερές παραμέτρους δημιουργίας
;

Η φωτογραφική πράξη χρονικά είναι ένα κλάσμα του δευτερολέπτου και
γίνεται συνειδητά ή ασυνείδητα, η προετοιμασία της μπορεί να έχει
διαρκέσει για αρκετό ή και καθόλου χρόνο. Ακολουθεί η διαδικασία
επιλογής η οποία είναι εξίσου σημαντική και περισσότερο χρονοβόρα.
Εκεί θα κριθεί η κάθε φωτογραφία ξεχωριστά ή και το σύνολο μιας δουλειάς.
Την ώρα της επιλογής ο φωτογράφος αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο της
δουλειάς του, η τελική επιλογή έρχεται μέσα από τα φίλτρα του ίδιου
τα οποία αλλάζουν με τον χρόνο. Η σταθερή παράμετρος παραμένει
πάντα η ειλικρίνεια απέναντι στο μέσο και στον εαυτό του που έχει
ο κάθε δημιουργός.

07.jpg

Η φωτογραφική σου αντίληψη κατά πόσο έχει αλλάξει από τον καιρό που ξεκίνησες;

Η φωτογραφική αντίληψη δεν διαφέρει και πολύ από την αντίληψη
γενικότερα. Ο χρόνος και οι εμπειρίες μας, αλλάζουν τον τρόπο που
αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα ως άτομα και ως φωτογράφοι φυσικά.
Προσωπικά θα έλεγα πως η βασικότερη διαφορά μου από όταν
ξεκίνησα είναι πως με ενδιαφέρουν περισσότερα φωτογραφικά ρεύματα
και τρόποι φωτογραφικής αφήγησης.

08.jpg

8. Σε τι περίοδο σε βρίσκουμε, φωτογραφικά;

Τα τελευταία χρόνια αυτό που κυρίως με απασχολεί φωτογραφικά είναι
το κομμάτι της μνήμης και της υποκειμενικότητας της μέσα σε
ένα φωτογραφικό έργο. Οι ιστορίες ανθρώπων ή τόπων, γεγονότα ή
μύθοι είναι αυτά που μου τραβούν την προσοχή περισσότερο.

09.jpg

___________________________________________________________________

Ο Παναγιώτης Καλκαβούρας γεννήθηκε το 1980 και κατάγεται από τους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας. Από το 2005 είναι επαγγελματίας φωτογράφος
(έντυπα, εκδηλώσεις κλπ) και από το 2014 και βιντεογράφος/ κινηματογραφιστής. Προσωπική του δουλειά έχει δημοσιευθεί σε περιοδικά και sites.
Είναι ενεργό μέλος της βαλκανικής φωτογραφικής κολλεκτίβας BULB από το 2018.

https://www.pkalkavouras.com/

https://www.facebook.com/PanagiotisKalkavourasPhotography/

https://www.instagram.com/pkalkavouras/?hl=el

http://www.bulbphotos.eu/panagiotis-kalkavouras.html