Κοινοποιησεις

Επιμέλεια: Villy Calliga

ΣΤΗΛΗ ΑΛΑΤΟΣ

cover-Μέρος1.jpg Ο Πολιτισμός υπάρχει όσο υπάρχουν οι άνθρωποι που τον δημιουργούν (Μέρος 1ο)

Η δημιουργία και η τέχνη δεν περιορίζονται. Ο πολιτισμός δεν αναστέλλεται. Υπάρχει όσο υπάρχουν οι άνθρωποι που τον δημιουργούν κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και με οποιοδήποτε κόστος. Άνθρωποι που τον υπηρετούν, ο καθένας από το δικό του πόστο, καταθέτουν τις σκέψεις τους και τους προβληματισμούς τους για την περίοδο του εγκλεισμού και την επόμενη μέρα.

Βένια Παστάκα (Υπεύθυνη του Χώρου Τέχνης της Εθνικής Ασφαλιστικής ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ)

Αν και δεν θα ήθελα να ξεκινήσω με την κοινοτυπία περί «πρωτόγνωρης κατάστασης που ζούμε» φοβάμαι ότι δεν μπορώ να το αποφύγω. Στο ξεκίνημα του lockdown στην χώρα μας προσωπικά είδα την κατάσταση θετικά. Περισσότερος ποιοτικός προσωπικός χρόνος, ευκαιρία να προχωρήσουν projects που ήταν στα σκαριά και οι ρυθμοί της καθημερινότητας δεν επέτρεπαν να «τρέξουν» πολύ γρήγορα. Γρήγορα όμως κατάλαβα πως αυτό ήταν απάτη. Άγχος από τη συνεχή ενημέρωση και τρομοκρατία, καμία διάθεση για δουλειά και αδυναμία συγκέντρωσης ήταν αυτά που επικράτησαν. Συνειδητοποίησα πως αν και άρχισε να υπάρχει όλη αυτή η προσφορά τέχνης και ταυτόχρονα η μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσεις παραστάσεις, ταινίες, μουσεία διαδικτυακά, όλο αυτό το κλείσιμο με είχε καταβάλει τόσο ψυχολογικά που κατάφερα να δω ελάχιστα πράγματα και ας ανήκω στους προνομιούχους που το αντικείμενο της δουλειάς είναι ταυτόχρονα και το «χόμπι» τους. Ταυτόχρονα άρχισα να αναρωτιέμαι πόσοι άραγε εκτιμούν όλη αυτή την ειλικρινή προσπάθεια καλλιτεχνών και πολιτιστικών φορέων και αν θα συνεχίσουν να στηρίζουν ουσιαστικά την τέχνη μετά από αυτό. Τώρα που τα πράγματα χαλαρώνουν και μαζί και εμείς, εύχομαι όλο αυτό να μη μας στοιχίσει στις καθημερινές μας σχέσεις. Να μην επικρατήσει ο φόβος. Και όσοι βγήκαμε διαλυμένοι από καταστάσεις, οικονομικά ή ψυχικά, να σταθούμε γρήγορα ξανά στα πόδια μας.

01.jpg

(Η Βένια Παστάκα είναι υποψήφια διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης και Υπεύθυνη του Χώρου Τέχνης της Εθνικής Ασφαλιστικής ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ)


Χρύσα Κορναζίδη (Εικαστικός)

Knockdown..

Πώς βιώνω το lockdown;Το μη φυσιολογικό για το σύνολο αποτελεί τη καθημερινότητά μου,δεν έχουν αλλάξει πολλά. Μου λείπουν οι δικοί μου άνθρωποι. Μόνο για εκείνους σφίγγεται η καρδιά μου. Την μοναξιά μου, την απολαμβάνω! Και μέσα στα αναγκαστικά χρονοπισωγυρίσματα, ξέθαψα κι’ εκείνο το κορίτσι που μου θύμιζε ποιά ήμουν όταν για λόγους “Δυτικούς”έπρεπε να φοράω τον άλλον τον “καλό μου”εαυτό. Πλύνε βάλε τον συνήθισα κι’ εκείνη την άφησα πεταμένη μαζί με το γέλιο μου, τη “δίψα”μου και κάτι άλλα “ασήμαντα’ (για τους κατά κόσμον “σημαντικούς”του σιναφιού) στο πίσω μέρος του μυαλού μου… της ψυχής μου… κάπου εκεί τέλος πάντων.

Πώς βιώνω τον εγκλεισμό ως καλλιτέχνης; Έβγαλα στην επιφάνεια όλες τις αποχρώσεις της παραξενιάς μου και είναι θαυμάσιο! Όχι, δεν τρελάθηκα, μάλλον μ’ εκτιμώ περισσότερο από ποτέ. Εκτιμώ το ότι μπορώ να δουλεύω με ό,τι έχω και ό,τι με κάνει χαρούμενη. Επιπτώσεις; Στην τσέπη; Ξέρω, θα μου κοστίσει κάτι παραπάνω αλλά και 2 μήνες πριν μου κόστιζε, ποιος νοιάζεται; Εγώ για μένα, εσύ για σένα και πάει λέγοντας. Δεν θα αλλάξει κι’ ας περιμένω η ρομαντική τη μέρα εκείνη. Όχι, δεν είμαι ένα εγωιστικό πλάσμα που αδιαφορεί για το τι συμβαίνει γύρω του. Αντιθέτως, όταν ανοίξει η πόρτα μου, το κατώφλι θα το περάσει ένας πιο άξιος άνθρωπος.

02.jpg

(Χρύσα Κορναζίδη. Εικαστικός. Κλασικό μπαλέτο και θέατρο ίσον σπουδές και έρωτας. Χρώματα, εικόνες (στατικές και κινούμενες) ίσον πάθος και τρόπος ζωής. Ζει και εργάζεται στο Λονδίνο τα τελευταία 8 χρόνια.)

http://www.chrysakornazidi.co.uk/

Αντώνης Βάθης (Γλύπτης)

Έτσι λοιπόν ξαναβρέθηκαμε με τον εαυτό μας παρέα, που είχαμε ξεχάσει την ύπαρξη του, και μέσω αυτού θυμηθήκαμε το μόνοι γεννηθήκαμε μόνοι θα πεθάνουμε ή το γνωστό ο καθένας μόνος του και ο θεός εναντίων όλων. Αλλά επειδή η κόλαση είναι οι άλλοι δηλαδή το καθρέφτισμα του εαυτού μας θυμηθήκαμε και την μυρωδιά της ανθρωπίλας μας, όμορφη, άσχημη με μπόχα σαπίλας ή χωρίς, λουλουδάτη ή με ζάχαρη, και ευτυχώς βγαίνει σε εκατομμύρια διαφορετικές γεύσεις και οσμές.

Σκεφτήκαμε και τον θάνατο ως φυσικό αποτρόπαιο και αναγκαίο, όπως έγραφε κάποτε ο Γεράσιμος Γρηγόρης, άλλοι τρέχουμε να ζήσουμε λίγο ακόμη, άλλοι να πεθάνουμε λίγο ακόμη, άλλοι απλώς να κάνουμε μπανιστήρι στις ζωές των άλλων.

Κάπου συναντήσαμε και τον Θεό να τρέχει και να μην φτάνει ή απλά να μας αγνοεί, οπότε του θυμίσαμε αυτό που έλεγε ο Πέκινπα για αυτόν ότι είναι ένας μεγάλος σαδιστής αλλά μάλλον δεν το γνωρίζει ούτε ο ίδιος .

Για να κλείσει το κάδρο, μόλις ξεκίνησε ένα τρενάκι φόβου,παράνοιας, τρόμου, κάπου σε κάποιον νότο όταν ξέσπασε η βία. Γιατί η βία είναι νομοθέτης με βία θα φύγουμε με βία ήρθαμε

03.jpeg

(Ο Αντώνης Βάθης γεννήθηκε το 1975, σπούδασε γλυπτική στην ΑΣΚΤ στο εργαστήριο του Λάππα και ασχολείται 26 χρόνια με την επιρροή του Αντωνεν Αρτω στις 9 τέχνες μετά τον θάνατο του)

 

Γεράσιμος Γαλιατσάτος (Εικαστικός καλλιτέχνης)

Οι μεγαλύτερες σε διάρκεια, οι ακριβότερες, οι παραγωγικότερες και οι πιο γεμάτες ανησυχία διακοπές της ζωής μου.

04.jpeg

(Ο Γεράσιμος Γαλιατσάτος είναι εικαστικός. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Γεννήθηκε στην Ελβετία και σπούδασε Καλές Τέχνες, Γαστρονομία και Ηλεκτρονική Μηχανική)

http://gerasgaliatsatos.wixsite.com/grsms

Σταύρος Κιουτσούκης ( Δημιουργός κόμικς)

Κόμικς σε εγκλεισμό.

Η δημιουργία κόμικς είναι μια από την φύση της μοναχική εργασία, οπότε ο εγκλεισμός σε καραντίνα δεν αλλάζει τον τρόπο ζωής του καλλιτέχνη. Αντιθέτως αποτελεί άλλη μια αφορμή. Η αλήθεια είναι πως δεν θα με απασχολήσει μετά το πέρας της ως πηγή έμπνευσης για τα κόμικς μου, αλλά ήταν κατά την διάρκειά της το όχημα αρκετές φορές για να αφηγηθώ τα σταθερά θέματα των κόμικ-στριπς μου. Έτσι δεν έπαψα να αφηγούμαι αστεία στιγμιότυπα ή γυναικεία συναισθήματα όπως συνηθίζω να κάνω, αλλά τα προσάρμοσα στα δεδομένα της εποχής.

Σε ένα άλλο επίπεδο βέβαια, ο κορονοϊός αποτέλεσε ένα πλήγμα αναφορικά με τα οικονομικά, εφόσον αναβλήθηκαν ή ακυρώθηκαν κόμικ events και οι φυσικές πωλήσεις βιβλίων έπεσαν. Προφανώς αυτό δεν θα μπορούσε να μην θίξει την σκηνή, αλλά σε καταστάσεις σαν αυτή μοιάζει αναπόφευκτο. Παρόλα αυτά θεωρώ την ανατροπή της κατάστασης στο μέλλον δεδομένη, βασιζόμενος πρωτίστως στην αγάπη του κόσμου για τα κόμικς, που τελευταία αυξάνεται. Ελπίζω σ αυτό να έχει συμβάλλει και η διαρκώς μεγαλύτερη επαφή με το μέσο, μέσω των τακτικών δημοσιεύσεων στα σόσιαλ και ο πολλαπλασιασμός των δημιουργών.

Όπως και να χει, στην τελική η απουσία των κόμικς από την ζωή των αναγνωστών τους δεν μπορεί να κρατήσει για πάντα.

05.jpeg

(Ο Σταύρος Κιουτσούκης γεννήθηκε και ζει στην Θεσσαλονίκη, όπου και εργάζεται ως δημιουργός ερωτικών και χιουμοριστικών κόμικς. Έχει εκδόσει 18 επίσημους τίτλους και αρκετές αυτοεκδόσεις με την επωνυμία zart_corps. Έχει χάσει το μέτρημα όσον αφορά στα αδέσποτα στριπάκια του)

https://www.facebook.com/Kioutsioukis-Stavros-161764450868510/
https://www.instagram.com