Κοινοποιησεις

Lisette Model | Αφιέρωμα
Από την Villy Calliga

ΣΤΗΛΗ ΑΛΑΤΟΣ

COVER .jpgLisettte Model – “Τhey say my prints are bad, darling they should see my negatives”

Στις αρχές του εικοστού αιώνα στο χώρο της πολιτικής, της κοινωνίας και της τέχνης  ως Avant Garde θεωρείται κάθε πρωτοποριακή ή πειραματική ιδέα ή εφαρμογή.

Στο χώρο της φωτογραφίας μαζί με το ρεύμα του Avant Garde και ταυτισμένο μαζί του γεννιέται ένας νέος τρόπος καλλιτεχνικής αναπαράστασης της πραγματικότητας, η φωτογραφία δρόμου. Η φωτογραφική καταγραφή της καθημερινότητας με εστίαση στη ζωή στο δρόμο, στα μπαρ, τα καφέ και του δημόσιους χώρους.

01 (3).jpg (Man Ray and Salvador Dali)

Στον κατάλογο των φωτογράφων που ασχολούνται με τη φωτογραφία δρόμου, βρίσκουμε μεταξύ άλλων τους Henri Cartier-Bresson, Walker Evans,Brassai, Sid Grossman, Willy Ronis, Robert Doisneau. Μέσα στο γενικότερο κλίμα του αβανγκαρντισμού δραστηριοποιείται και η Lisette Model.

02 (2).jpg (Lisette Model_Self portrait)

Γεννημένη στην Βιέννη, παιδί εύπορης οικογένειας, στα δεκαεννέα της ξεκινάει να σπουδάζει μουσική δίπλα στον Arnold Schönberg, την οποία εγκαταλείπει για τη ζωγραφική ως μαθήτρια του Andre Lhote. Η αδερφή της, την εκπαιδεύει στην τεχνική της φωτογραφίας αλλά η Model δεν δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς γοητεύεται μόνο από τον σκοτεινό θάλαμο. Λίγο αργότερα ο Roji André τη μαθαίνει πως να χρησιμοποιεί τη Rolleiflex, και της συστήνει να μη φωτογραφίζει ποτέ τίποτα, για το οποίο δεν ενδιαφέρεται με πάθος.

03 (3).jpg (Lisette Model)

Στις αρχές του 1934 έχει ήδη μετακομίσει στο Παρίσι και ο Hans Eisler την προτρέπει να ασχοληθεί με τη φωτογραφία επαγγελματικά, ως μέσο βιοπορισμού. Η Model παίρνει την κάμερα της σε μια επίσκεψη στη μητέρα της, στο Promenade des Anglais στη Νίκαια και  δημιουργεί  μια σειρά πορτραίτων. Τα πορτραίτα δημοσιεύονται στο περιοδικό Ragards και μέχρι σήμερα εξακολουθούν να ανατυπώνονται και να παρουσιάζoνται  σε εκθέσεις.

04 (3).jpg(Promenade des Anglais)

05 (3).JPG (Promenade des Anglais)

06 (3).jpg (Promenade des Anglais)

07 (1).jpeg (Promenade des Anglais)

“Η φωτογραφία, είναι η πιο εύκολη τέχνη” λέει “κι αυτό, την κάνει ίσως την πιο δύσκολη”.
Με την επιστροφή της στο Παρίσι, εστιάζει το φακό της στη ζωή των φτωχών στους δρόμους.

08 (2).jpg

09 (3).jpg

10 (2).jpg

Το 1938 τη βρίσκει στη Νέα Υόρκη και ο φακός της καταγράφει την καθημερινότητα των ανθρώπων στο Low East Side, στο Battery Park, στη Delancey Street και στη Wall Street. Αποτυπώνει την ενέργεια της Νέας Υόρκης στις σειρές Reflections και Running Legs.

11 (1).jpg (Reflections)

12 (3).jpg (Reflections)

13 (2).jpg (Reflections)

Οι σειρές προσελκύουν το ενδιαφέρον των εκδοτών του Harper’s Bazaar, υπογράφει συμβόλαιο με το περιοδικό, αλλά μέσα σε 14 χρόνια δίνει για δημοσίευση μόνο τρεις σειρές.

Τα επόμενα χρόνια βλέπει τη δουλειά της να δημοσιεύεται στα Us Camera, Cue και PM’s Weekly, γίνεται μέλος της Photo League στη Νέα Υόρκη και μαθητεύει δίπλα στον Sid Grossman.

14 (2).jpg (Running Legs)

15 (3).jpg (Running Legs)

16 (2).jpg (Running Legs)

Το 1949, αρχίζει να παραδίδει μαθήματα φωτογραφία στο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο, στο Φωτογραφικό Τμήμα της CSFA μετά απο πρόσκληση του ιδρυτή του και φίλου της,  Ansel Adams στο NSCR στη Νέα Υόρκη και κατ οίκον. Η Diane Αrbus είναι μία από τις μαθήτριες της.

17.jpg

18 (1).jpg

19.jpeg

20 (1).jpg

Μετά το θάνατο της Model, το 1983, η Bruce Silverstein Gallery παραλαμβἀνει 25.000 αρνητικά φωτογραφιών καθώς και δοκίμια, διαλέξεις, και προσωπικά αντικείμενα αντλώντας πληθώρα πληροφοριών για τη ζωή και το έργο της φωτογράφου. Έργο που σήμερα παρουσιάζεται σε εκθέσεις καθώς και σε δυο μόνιμες συλλογές στην Εθνική Πινακοθήκη του Καναδά και στο Μουσείο J.Paul Getty.

21 (1).jpg