Κοινοποιησεις

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΟΥΜΠΟΥΛΙΑΣ (RUBUS) μιλάει στην Villy Calliga

Συνέντευξη | ΣΤΗΛΗ ΑΛΑΤΟΣ


Cover.jpg

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΟΥΜΠΟΥΛΙΑΣ (RUBUS): “Τα κόμικς αποτελούν την 9η Τέχνη”

 

Γιάννη, είναι πρόκληση για έναν δημιουργό να απελευθερώσει την φαντασία του (αλλά και του αναγνώστη του) μέσα από τον περιορισμό των καρέ; 

Είναι πάντα πρόκληση, συνοδευόμενη από ένα μικρό άγχος, ίσως. Ουσιαστικά ως “αφηγητές”, επωμιζόμαστε την ευθύνη του να βάλουμε απλά αλλά ουσιαστικά τον αναγνώστη στον κόσμο της ιστορίας μας. Φυσικά δεν γίνεται πάντα με επιτυχία. Αλλά είναι κι η αποτυχία μέσα στη ζωή και πιστεύω πως μας κάνει σοφότερους.

1.jpg
Το μολύβι στα χέρια ενός σκιτσογράφου ή κομίστα μπορεί να γίνει το ίδιο ισχυρό όπλο, όπως ενός συγγραφέα; 

Το πιστεύω, ναι. Ένας λογοτέχνης προσπαθεί να πει την ιστορία του μόνο μέσω του γραπτού λόγου. Ο σχεδιαστής/δημιουργός κόμικς χρησιμοποιεί τον γραπτό λόγο μα και την εικόνα, είτε συνδυαστικά είτε αντιθετικά, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει μια συναρπαστική αφηγηματική αλληλουχία. Υπάρχουν εξαιρετικά κόμικς με έντονο κοινωνικοπολιτικό άρωμα στην ιστορία τους που πραγματικά έχουν προκαλέσει αίσθηση. Δεν ήταν λίγες οι φορές, από τότε που επινοήθηκαν, που τα κόμικς χρησιμοποιήθηκαν και ως προπαγανδιστικό εργαλείο. Όπως και κάθε μορφή τέχνης έτσι και η 9η, η Τέχνη των Κόμικς, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ποικιλόμορφο μανιφέστο και να επηρεάσει, θετικά ή αρνητικά, κάθε αναγνώστη.

2.jpg
Εκτός από (πολυβραβευμένος) σχεδιαστής, εικονογράφος και δημιουργός κόμικς εργάζεσαι και σε κινηματογραφικές παραγωγές ως συγγραφέας και ηθοποιός.

Ενώ τα τελευταία χρόνια έχω ασχοληθεί κάπως πιο επαγγελματικά με το χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, θα έλεγα πως ξεκίνησε σαν… χόμπι. Ήταν ένας διαφορετικός τρόπος να εκφραστώ και να μπω σε διαδικασία να σκεφτώ με διαφορετικό τρόπο, από αυτόν που σκέφτομαι συνήθως, υποδυόμενος κάποιον ρόλο που δεν έχει καμία σχέση με τον δικό μου χαρακτήρα. Ήμουν ήδη επηρεασμένος από τα παιχνίδια ρόλων και συγκεκριμένα το Dungeons and Dragons: ένα παιχνίδι ρόλων και φαντασίας που πρέπει να παίζει κάθε σπουδαστής υποκριτικής και ανερχόμενος ηθοποιός, κατά την ταπεινή μου γνώμη. Έτσι την υποκριτική αρχικά την είδα σαν ένα ευχάριστο παιχνίδι. Αργότερα, όταν άρχισε να με ενδιαφέρει και η αφήγηση, άρχισα και να σκαλίζω την υποκριτική και την κινηματογραφική αφήγηση λίγο παραπάνω.

3.jpg


Πως βλέπεις τη σχέση κινηματογράφου και κόμικς; Είναι αμφίδρομη;

Τις θεωρώ ξαδέρφια ως Τέχνες. Οι λίγες διαφορές που έχουν είναι πως στον κινηματογράφο η εικόνα έχει ήχο και κίνηση. Κατά τα άλλα, από την ονομασία των πλάνων, τις αφηγηματικές τεχνικές, μέχρι το ντεκουπάζ που γίνεται στο σενάριο ή και τον γραπτό λόγο που ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί (στους υπότιτλους π.χ.) ως Τέχνες βρίσκονται πάρα πολύ κοντά!

4.jpg
Παρατηρούμε μεγάλη ανταπόκριση του ελληνικού κοινού σε  φεστιβάλ όπως το  Comicdom και το AthensCon. Πρόκειται για ένα  “ιδιαίτερο” κοινό; 

Πρόκειται για κοινό που “διψάει” για κάτι νέο. Νέους τρόπους διαφυγής, στροφή σε μια ποιότητα ψυχαγωγίας που τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς είχε αρχίσει να χάνεται. Σε αυτές τις εκδηλώσεις με χαρά παρατηρώ κάθε χρόνο πως ο νεαρός κόσμος που αγαπά αυτή την τέχνη αυξάνεται με, λίγο αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς. Εμένα κάτι τέτοιο ως δημιουργό, δε μπορεί παρά να με γεμίζει αισιοδοξία για την κοινότητά μας.

5.jpg
Τα κόμικς είναι εικαστική τέχνη; Aφήγηση; Και τα δύο; Αποτελούν τελικά την 9η τέχνη; 

Τα κόμικς είναι ένας μοναδικός συνδυασμός πολλών χαρακτηριστικών που δανείζονται από διάφορες άλλες Τέχνες: Σχέδιο, σύνθεση εικόνας, σύνθεση σελίδας, πρόζα, σενάριο, σκηνοθεσία κλπ. Ένας έμπειρος δημιουργός που μπορεί να χρησιμοποιεί αφηγηματικές τεχνικές με μαεστρία, μπορεί να καταφέρει θαύματα και να “γεννήσει” κάτι μοναδικό. Αυτό από μόνο του είναι αρκετό για να πούμε πως τα κόμικς είναι Τέχνη. Φυσικά και τα κόμικς αποτελούν την 9η Τέχνη.

6 (1).jpg

Οι περισσότεροι όταν ακούνε ότι κάποιος είναι σκιτσογράφος ή κομίστας πιστεύουν ότι η δουλειά του είναι μια ατελείωτη διασκέδαση. Πως είναι στην πραγματικότητα; 

Ένας αέναος Γολγοθάς. Δυστυχώς υπάρχουν πολλοί (ευτυχώς λιγοστεύουν σιγά σιγά) που “σνομπάρουν” τα Κόμικς και οτιδήποτε έχουν να πουν ως Τέχνη. Όπως και με κάθε επάγγελμα, έτσι κι για τον δημιουργό κόμικς, ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Είναι ένα δύσκολο επάγγελμα, όχι μόνο γιατί πρέπει κάποιος να αποκτήσει πολλαπλές δεξιότητες για να τα καταφέρει αλλά και λόγω της διαρκούς έκθεσης της δουλειάς του και κατά συνέπεια του είναι του, σε ένα ευρύ κοινό, με ότι κι αν συνεπάγεται αυτό.

7 (1).jpg
Στην Ελλάδα μπορεί ένας δημιουργός στο χώρο σου, να ζήσει αποκλειστικά από τη δουλειά του; Θεωρείς την επαφή με το εξωτερικό αναγκαία για την αναγνώριση αλλά και την επιβίωση του; 

Δυστυχώς το να ζήσει κανείς στην Ελλάδα από αυτό, δεν είναι δυνατό. Ακόμη, τουλάχιστον. Είναι πραγματικά θλιβερό και ψυχοφθόρο να χρειάζεται να κυνηγάς εργοδότες “με το τουφέκι”, για να πληρωθείς ετεροχρονισμένα για μια δουλειά που την έφερες σε πέρας άψογα και την ώρα που έπρεπε. Ή να σου ζητούν να εμπλακείς σε οποιοδήποτε πρότζεκτ με αμοιβή το ότι “θα φανεί το όνομά σου”. Όσο ιδανικό κι αν ακούγεται, το “να φανεί το όνομα σου” δεν πρόκειται να πληρώσει το ενοίκιο ή την ΔΕΗ. Οι Έλληνες δημιουργοί, μαζί με τους εκδότες που πραγματικά αγαπούν τα κόμικς και τα στηρίζουν, πρέπει να προσανατολιστούν περισσότερο στο να παράγουν “προϊόντα” διεθνών προδιαγραφών. Μόνο μια στροφή στην παγκόσμια αγορά, ιδανικά μέσω διαδικτύου, μπορεί να δώσει ευκαιρίες να μάθει όλος ο κόσμος πόσο εξαιρετικούς και δουλευταράδες δημιουργούς κόμικς έχουμε αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα.

8 (1).jpg
Αληθεύει ότι τα βράδια, που δεν δουλεύεις ως πράος σκιτσογράφος, είσαι διαβόητος κυνηγός τεράτων και μέγας ξιφομάχος; 

Ποιος το μαρτύρησε αυτό; Θα τον αφαλοκόψω!

9.jpg

_________________________________________________________________

Ο Γιάννης Ρουμπούλιας (Rubus) που γεννήθηκε στην Ψαροκώσταινα το 1982,
τη μέρα σχεδιάζει κόμικς και το βράδυ… πάλι σχεδιάζει κόμικς!
Από το 2005 τα ίδια κάνει, μυαλό δε βάζει!
Είναι ο δημιουργός της σειράς επικής φαντασίας “Τα Χρονικά του Δρακοφοίνικα”.
Η σειρά συνεχίζεται μέχρι σήμερα με διαφορετικές αυτοτελείς ιστορίες, στο
μυθικό κόσμο του Έλεμπρος (Αδάμαστος: Είδωλα στο Σκοτάδι, Αδάμαστος:
Οι Κόρες του Πύργου, Νηφάλιος Νάνος κ.α.).
Από το 2011 έως σήμερα δούλεψε στην εταιρία Arcana Comics (“Deadly Harvest”,
“Zipper vs Dominatrix: The Slave Trade”, “The Steam Engines of Oz”),
στην ARH ComiX ως σχεδιαστής (“Arhian, the Head Huntress”) και
την IDW ως cover artist.
Η πιο πρόσφατη δουλειά του είναι η τριλογία “Νύφες του Δράκουλα”,
από την Jemma Press, σε σενάριο Αβραάμ Κάουα.
Λατρεύει τη φαντασία, τη δράση και την κωμωδία!

https://www.facebook.com/Rubus.Art/

https://www.instagram.com/rubus_the_barbarian/