Κοινοποιησεις

Αντώνης Πέππας

Συνέντευξη Villy Calliga

ΣΤΗΛΗ ΑΛΑΤΟΣ

COVER (1).jpg Αντώνης Πέππας: Ο καλλιτέχνης οφείλει να αντιστέκεται στην ασχήμια.

Τι είναι για σένα τέχνη;

Τέχνη είναι η ικανότητα του δημιουργού να μπαίνει μέσα στο έργο του, να του δίνει πνοή
και να ζει μέσα του.
Και επειδή σε οποιοδήποτε έργο αποτυπώνεται η ψυχή του καλλιτέχνη, εάν θέλει ο ίδιος το
έργο του να εκπέμπει ομορφιά και να συγκινεί τον θεατή, οφείλει να διατηρεί την ψυχική
του κατάσταση ήρεμη, αποφεύγοντας τη χυδαιότητα και την ασχήμια.
Τέχνη για μένα, λοιπόν, είναι να αντιστέκομαι στην ασχήμια και να είμαι έτοιμος και
ελεύθερος για να υποδέχομαι την ομορφιά γύρω μου και τους ανθρώπους που την
εμπνέουν.

1 (1).jpg Πως ξεκίνησε το ταξίδι σου στον κόσμο του ψηφιδωτού;

Ξεκίνησε σε πολύ μικρή ηλικία. Έξι με επτά ετών έκοβα χαρτόνια σε πολύ μικρά κομμάτια,
τα χρωμάτιζα και έφτιαχνα διάφορα δικά μου σχέδια. Φυσικά και δεν ήξερα πώς λεγόταν
αυτό που έφτιαχνα τότε. Τότε δεν ήξερα καν ότι υπήρχαν ψηφίδες. Ηταν όμως ψηφιδωτό,
απλώς με πολύ φθηνά υλικά.
Όταν τελείωσα το λύκειο διδάχθηκα ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο και αργότερα στη σχολή
βιτρώ και ψηφιδωτό. Το 1986, ξεκίνησα να ασχολούμαι επαγγελματικά.

2 (1).jpg Λέγεται και η τέχνη της υπομονής. Εκτός από υπομονή, ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένας καλλιτέχνης για να ασχοληθεί με αυτή;

Η υπομονή είναι αρετή. Και ασκούμενος σε αυτήν καθημερινά μέσω της τέχνης, μαθαίνεις
να λειτουργείς έτσι σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής σου.
Το ψηφιδωτό είναι μία τέχνη που πέρα από υπομονή, απαιτεί πολλές ικανότητες και
τεχνικές γνώσεις. Εκτός από τη γνώση του ελεύθερου, του γραμμικού, του αρχιτεκτονικού
ακόμα και του μηχανολογικού, σε κάποιες περιπτώσεις, σχεδίου αυτός που θα ασχοληθεί
θα πρέπει να έχει και έφεση γενικότερα στις κατασκευές.

3 (1).jpg

4 (1).jpg Το ψηφιδωτό έχει μια μακρά πορεία από το 4ο αιώνα πχ. μέχρι σήμερα. Οι περίοδοι
άνθησής του ήταν και περίοδοι οικονομικής ακμής. Οφείλεται θεωρείς στο κόστος;
Πρόκειται για δαπανηρή τεχνική διακόσμησης;

Ναι φυσικά και στο κόστος γιατί όντως είναι μία δαπανηρή τεχνική διακόσμησης. Τα υλικά
είναι ακριβά και απαιτούνται πολλές ώρες εργασίας για να ολοκληρωθεί ένα έργο.
Από την προϊστορική εποχή στη Μεσοποταμία μέχρι και σήμερα μπορούμε να
παρατηρήσουμε ότι το ψηφιδωτό είχε άνθηση όταν η οικονομία πήγαινε καλά. Βλέπουμε
ότι οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν αυτήν την τεχνική διακόσμησης τόσο στις κατοικίες τους
όσο και στους τόπους λατρείας τους. Αργότερα η λεγόμενη αναγέννηση των Παλαιολόγων
οδήγησε στην ανανέωση της βυζαντινής τέχνης των ψηφιδωτών. Σήμερα το ψηφιδωτό
εκτός από την εφαρμογή του σε εκκλησιαστικούς χώρους έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος
και στους ιδιωτικούς, σε σπίτια, επαγγελματικούς χώρους, ξενοδοχεία.

5 (1).jpg

6 (2).jpg

Είναι ελπιδοφόρο ότι Έλληνες καλλιτέχνες επαναπροσεγγίζουν την τέχνη του ψηφιδωτού με ανατρεπτικό τρόπο; Ο Χάρη Τσέβης για παράδειγμα δημιουργεί ψηφιακά ψηφιδωτά και Νίκος Φλώρος παντρεύει την ψηφίδα, πολλές φορές από ανακυκλωμένα υλικά, με την γλυπτική.

Φυσικά και είναι ελπιδοφόρο να δοκιμάζουμε καινούργιους τρόπους και να εφαρμόζουμε
νέες τεχνικές αρκεί να διατηρούμε τις ισορροπίες. Εξαρτάται λοιπόν από τον ίδιο τον
καλλιτέχνη και τις γνώσεις του επάνω στην τέχνη του ψηφιδωτού.
Όσο αφορά το συνδυασμό γλυπτικής και ψηφιδωτού, την οποία πρόσφατα άρχισα να
προσεγγίζω, θεωρώ ότι το αποτέλεσμα είναι αυτό που μετράει. Η αισθητική δεν είναι
αποτέλεσμα των τεχνικών γνώσεων που είναι απαραίτητες κατά την κατασκευή.
Τώρα όσο αφορά στα ψηφιακά ψηφιδωτά, εγώ δεν θα τα ονόμαζα ακριβώς έτσι. Θα τα
χαρακτήριζα περισσότερο ως κολάζ. Στα κλασικά ψηφιδωτά είναι αξεπέραστη η δόνηση
των υλικών και των χρωμάτων. Στο ψηφιακό “ψηφιδωτό”, εγώ τουλάχιστον, δεν το βλέπω
αυτό.

7 (2).jpg

8 (2).jpg

King, Bennett, Biggs, Zagar, Strati, Karp Lundström είναι καλλιτέχνες που ασχολούνται με το ψηφιδωτό – μωσαϊκό και έχουν ευρεία αναγνώριση στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα το συγκεκριμένο είδος τέχνης εκτιμάται ή στην συλλογική συνείδηση έχει ταυτιστεί με τον εκκλησιαστικό χώρο;

Η αλήθεια είναι ότι το ψηφιδωτό στην Ελλάδα έχει ταυτιστεί περισσότερο με τον
εκκλησιαστικό χώρο. Παρόλα αυτά έχω την εντύπωση ότι έχει αρχίσει ο κόσμος να
ενδιαφέρεται για αυτό και υπάρχουν αρκετοί που το επιλέγουν για να διακοσμήσουν το
σπίτι τους ή τον επαγγελματικό τους χώρο. Τον τελευταίο καιρό για παράδειγμα πέρα από
τις παραγγελίες από ιδιώτες για οικίες έχω δημιουργήσει ψηφιδωτά δάπεδα για 2
ξενοδοχεία στην Πάργα.

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12 (1).jpg Ο Γκαουντί αποθέωσε το ψηφιδωτό παντρεύοντας το με την αρχιτεκτονική. Το εξωτερικό τοίχωμα του Guell Park είναι εμβληματικό. Θεωρείς ότι το μωσαϊκό θα μπορούσε να αποτελέσει κομμάτι του δημόσιου χώρου στην Ελλάδα;

Εάν υπήρχε ενδιαφέρον από τους κρατικούς φορείς θα ήταν εξαιρετικό να εφαρμοστεί η
τέχνη του ψηφιδωτού για τη διακόσμηση δημόσιων χώρων. Θα μπορούσε να έχει
εφαρμογή σε κτίρια, στην επιφάνεια των πεζοδρόμων αλλά και οπουδήποτε μπορεί να
δέσει με τον περιβάλλοντα χώρο. Μην ξεχνάμε ότι είναι ένα είδος διακόσμησης όπου τα
χρώματα παραμένουν ανεξίτηλα γιατί ούτως ή άλλως χρησιμοποιούμε πέτρες σαν υλικά.
Και είναι γνωστό ότι η αντοχή των ψηφιδωτών είναι αιώνια.

13.jpg

14.jpg Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις δεχθεί μέχρι σήμερα, στη δημιουργία ενός έργου;

Κατά σύμπτωση, η μεγαλύτερη πρόκληση που έχω δεχθεί μέχρι σήμερα είναι αρκετά
πρόσφατη. Έχω αρχίσει να δουλεύω πάνω στο πορτρέτο ενός πολύ αγαπημένου μου
προσώπου. Είναι κάτι που δεν έχω ξανακάνει ποτέ, όμως ήδη έχει αρχίσει και μου δίνει
χαρά.

15.jpg Σε τι περίοδο σε βρίσκουμε, δημιουργικά;

Σε πολύ ενδιαφέρουσα περίοδο, θα έλεγα! Το τελευταίο διάστημα, δουλεύω πάνω στο
πάντρεμα γλυπτικής και ψηφιδωτού, σχεδιάζοντας κάποια αντικείμενα χρηστικά αλλά και
διακοσμητικά.

Ο Αντώνης Πέππας γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στον Πειραιά. Έχει σπουδάσει ελεύθερο και αρχιτεκτονικό σχέδιο, ψηφιδωτό και βιτρώ. Δάσκαλοι του ήταν του ήταν ο Βρασίδας Βλαχόπουλος στο σχέδιο (1979-1981) και ο Παγής Αντζουλάτος στο ψηφιδωτό και στο βιτρώ (1981-1983). Εργάσθηκε σε εργαστήρια ψηφιδωτού από το 1986 μέχρι το 1996 και από το 1996 μέχρι και σήμερα, διατηρεί το δικό του εργαστήριο.

antoniospeppas.wix.com/peppasmosaics